JU FLER RUNT ELEVEN DESTO BÄTTRE

Cecilia Johansson © Foto: Erik Amkoff / UR

Varför hänger det så ofta på enskilda individer i skolan om samarbete och stöd till nya kollegor fungerar? Vi som deltog i Lärlabbets program om att erövra lärarprofessionen var rörande eniga om att tid skulle sparas och kvaliteten på undervisning och bedömning skulle bli bättre om samarbetet mellan lärare var ordentligt inbyggt i skolans organisation. Det finns så klart massor av fina exempel på att det fungerar så, t.ex. på min egen skolas lågstadium. Men bilden av läraren ensam i ett klassrum, omgiven av elever är ändå både sann och starkt förankrad i något slags kollektivt medvetande.

Vi kanske helt enkelt ska skrota hela idén om superläraren som med sina goda läraregenskaper lyckas få 30 elever att uträtta storverk varje dag året om?  Det kanske fungerar i stabila medelklasskolor, men i socialt utsatta områden, där kanske 18 av 23 elever är F-varnade och hälften av eleverna far illa på olika sätt. Vem fixar det egentligen?

Jag tror att alla ni ambitiösa nylegitimerade lärare, som snart kan välja och vraka bland tjänsterna är nyckeln till förändring. Välj skola noga. Kolla upp er blivande skolledning. Har de tillräcklig kompetens? Kommer de att stå bakom er när det blåser? Är skolan organiserad på ett sådant sätt att ni samarbetar kring elevvård och undervisning? Tillåts man göra karriär?

Akta er för skolor där ni förväntas erövra yrket, med allt vad det innebär utan hjälp. Om ni ändå råkar hamna på en skola där ni lämnas ensamma med svåra elevärenden och ohanterliga klasser. Byt skola. Förhoppningsvis kan vi då tillsammans vända den kommande lärarbristen till något positivt, en ny lärarroll. Jag kan till och med tänka mig att vi uppfinner en helt ny profession, lärarassistenten, som tillsammans med oss legitimerade lärare, både nya och mer erfarna, bildar team runt undervisning och elevvård. Team som både skulle underlätta arbetet och höja kvaliteten på undervisningen.

Cecilia Johansson

3 comments

  1. Pingback: Lärarassistenter en bra idé | Blogg och lärande
    • Cecilia Johansson

      Helt enkelt av ekonomiska skäl. Jag tror inte att våra kommuner har råd eller kommer att prioritera det. Dessutom börjar vi få lärarbrist. På min skola i en Stockholmsförort kan vi idag inte ens rekrytera en sv/en lärare, fast tjänst. Till sist kan lärarassistenter frigöra tid för lärare till att planera och samarbeta kring undervisningen.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>