TOLERANS – EN FRÅGA SOM TAR TID

Ola Lindgren © Foto: Erik Amkoff / UR
Ola Lindgren © Foto: Erik Amkoff / UR

Jag hade förmånen att få tillbringa en dag tillsammans med Terese Cannehag Berglund och Hugo Wester när vi diskuterade tolerans i Lärlabbets studio. Förutom de intressanta samtalen så är mitt bestående intryck proffsigheten i tv-produktionen. Vilket team som ligger bakom Lärlabbet, wow!

Både Teerese och jag, men även Hugo resonerade kring tid. Hur viktigt det är att vi lärare har tålamod och förståelse för att frågor om tolerans, synen på andra människor och framförallt synen på oss själva är av en sådan art att det inte är något som man liksom bränner av under en temadag eller kärleksvecka. En punkt på vår oändliga to-do lista som vi kan checka av och bekvämt luta oss tillbaka och känna att, så där ja, då var det gjort! Om vi verkligen vill ta tag i de här frågorna och menar allvar med ambitionen att jobba med tolerans i klassrummet så är tid en av de viktigaste faktorerna. Vi kommer aldrig att kunna skälla en intolerant elev tillrätta, vi kommer inte heller att lyckas överbevisa eller övertala den intoleranta eleven. Det är nämligen så att allt för mycket av vår syn på andra och oss själva inte är rationell och baserad på kall fakta, utan det är starka känslor kopplade till vår uppfattning. När vi skäller på den intoleranta eleven eller kommer med all världens bevis och fakta som styrker att jag har rätt och du har fel. När vi hamnar i den här typen av argumentationer så kommer det enda vi uppnår vara att vi stärker eleven i dess roll som intolerant. Vi människor fungerar så att om vi blir ifrågasatta så kommer vår omedelbara reaktion vara försvar och i argumentationen med eleven så kommer hon eller han endast att ha blivit erbjuden en arena för att vässa sina argument, kanske dessutom inför klassen som publik och därmed har eleven ytterligare befäst sin roll. Inför mig, inför klassen och även inombords inför sig själv. I försvaret av sig själv så kommer vi att tvinga eleven att utveckla sina tankar och trots vår goda intention så har vi bara gjort eleven mer intolerant.

Därför måste vi med tålamod inse att innan vi tar de mest laddade diskussionerna så måste vi först etablera ett klassrumsklimat där det är okej att ställa även de svåra frågorna och där den här typen av diskussioner går att föra utan kränkningar och respektlöst tal om människor eller grupper som kanske inte ens är närvarande. Sedan kan vi tillsammans undersöka de här frågorna och gemensamt upptäcka världen utan prestige och konfrontation.

Ola Lindgren

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>