TEMA: FORSKNING I KLASSRUMMET
– HITTA TILL FORSKNINGEN

Isabella Grybe, Ingela Bursjöö och Katrin Lilja Waltå. © Foto: Lil Trulsson/UR
Isabella Grybe, Ingela Bursjöö och Katrin Lilja Waltå. © Foto: Lil Trulsson/UR

Skolans undervisning ska vila på vetenskaplig grund men hur hittar
lärare forskning som går att använda i klassrummet –
och vilka arenor finns där forskare och lärare kan mötas?

Lärlabbet besöker Skåne och en grupp forskarutbildade lärare som gått ihop och driver föreningen VIS, Vetenskap i skolan. De arbetar för att göra ny forskning mer lättillgänglig för lärare i regionen.

– Eleverna får verktyg, metoder och strukturer för att själva arbeta mer vetenskapligt, säger Therese Blomberg i VIS.

Medverkar gör även Katrin Lilja Waltå, Ingela Bursjöö, Maria Brännström, Lena Adamson och Per-Daniel Liljegren.

Programmet ser du i sin helhet på URskola.se

One comment

  1. Pia Lebsund

    På vilket sätt omfattar det här barn med autism i skolan? Min son är idag 32 år och jag har behövt undervisa honom då specialpedagogiska lärare inte klarat av detta. Ingen strategi eller kompetens fanns för att stärka hans kommunikation eller stöd av habilitering gällande logopedinsatser. uruselt och jag delar detta med många föräldrar som har vuxna barn. Hur kan ni förklara att det finns kompetens och forskning som fungerar i området när verkligheten är en helt annorlunda? Jag läst har ämnen själv på lärarhögskolan och såg vilka brister det fanns inom forskning. Tyvärr fick jag inte möjlighet att fullfölja min forskning då professorn tog mina uppgifter och publicerade detta i hennes namn.Ingen samordning mellan olika ämnen eller lärare. Ingen strategi för vad barnet ska ha lärt sig efter savslutad särguymnasium, särskola och absolut ingen garanti för att barnet får lära sig läsa eller skriva. Vem är forskningen till för?

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>