KONSTEN ATT TA ETT STEG TILLBAKA

Ingela Bursjöö. Foto: Lil Trulsson/UR
Ingela Bursjöö. Foto: Lil Trulsson/UR

Ibland kan den mest effektiva lärandesituationen uppstå först när läraren har tagit ett steg tillbaka. Det är dock ett steg som kräver mycket förberedelser. Dessa förberedelser kan ta lång tid, men jag ser det som helt nödvändigt att låta elevernas handlingskompetens utvecklas när vi arbetar med hållbar utveckling i utbildningssammanhang.

Läs mer

TEMA: HÅLLBARA INITIATIV

Sandra Löfberg, Cecilia Lind och Ingela Bursjöö. Foto: Lil Trulsson/UR
Sandra Löfberg, Cecilia Lind och Ingela Bursjöö. Foto: Lil Trulsson/UR

Hur lyfter man elevernas egna engagemang inom Hållbar Utveckling – och odlar deras innovationsförmåga?

Lärlabbet besöker Johannebergsskolan, på Elyseum och montessorihögstadiet i Göteborg. Högstadieläraren Sandra Löfberg jobbar utöver ämnesöverskridande även med entreprenöriellt lärande för att få eleverna engagerade.

– Vågar man som lärare lägga mycket ansvar på eleverna så finns det ett intresse och engagemang som främjar båda de här sakerna, säger Sandra.

Medverkar gör även Ingela Bursjöö, Cecilia Lind, Maria Ojala och Barry Peak.

Programmet ser du i sin helhet på URskola.se

TEMA: HÅLLBART I ALLA ÄMNEN

Jenny Reichwald, Gunni Karlsson, Maria Hansson och Mia Möller. Foto: Lil Trulsson /UR
Jenny Reichwald, Gunni Karlsson, Maria Hansson och Mia Möller. Foto: Lil Trulsson /UR

Hur kan skolan arbeta ämnesövergripande med LHU – och hur konkretiserar man hållbar utveckling i skolans alla ämnen?

Lärlabbet besöker Skarpatorpsskolan i Skarpnäck i Stockholm där man har infört ett ämnesöverskridande sätt att jobba med LHU. Gunni Karlsson undervisar i textilslöjd på skolan.

– Eleverna ser och hör hur naturen förändras, och de kan känna att de är delaktiga i det och kan vara med och påverka. Därför måste vi ta upp det i alla ämnen, säger Gunni.

Medverkar gör även Mia Möller, Maria Hansson, Leif Östman och Suzanne Weishaar.

Programmet ser du i sin helhet på URskola.se

GLOBAL MEDBORGARE
– HUR ÄR MAN DÅ?

Mathias Demetriades. Foto: Lil Trulsson /UR
Mathias Demetriades. Foto: Lil Trulsson /UR

Först och främst, skolans läroplan och FNs globala mål för hållbar utveckling uppmanar eleven (och läraren) att vara globala medborgare. Gymnasieskolans läroplan sätter ribban högt och vill att skolan ska bidra:

“till att elever får en identitet som kan relateras till inte bara det specifikt svenska utan också det nordiska, det europeiska och ytterst det globala”. (GY11)
Läs mer

UTVECKLING ÄR INVECKLAT

Martin Holmgren. Foto: Lil Trulsson /UR
Martin Holmgren. Foto: Lil Trulsson /UR

Det här blogginlägget kommer inte att ge dig några nya kunskaper eller teorier kring Lärande för Hållbar Utveckling (LHU). Meningen med detta inlägg är att fortsätta det kollegiala samtalet från programmet in i denna blogg. Så kommentera och diskutera, låt tankarna flöda och låt oss inspirera varandra!

Läs mer

TEMA: LÄRANDE FÖR HÅLLBAR UTVECKLING

Jenny Reichwald, Christine Jokijärvi, Martin Holmgren och Mari Winter. Foto: Lil Trulsson /UR
Jenny Reichwald, Christine Jokijärvi, Martin Holmgren och Mari Winter. Foto: Lil Trulsson /UR

Vad menas med begreppet Lärande för Hållbar Utveckling – och hur kan skolan omsätta det i praktiken?

Lärlabbet besöker Tomtebogårdsskolan i Umeå där man redan 1995 började jobba med lärande för hållbar utveckling. Christine Jokijärvi är förskollärare där och menar att det är viktigt att börja hos de allra yngsta.

– För mig är det dels en känsla av samhörighet, och att barnen får en framtidstro. Det tycker jag är det absolut viktigaste idag, säger Christine.

Medverkar gör även Mari Winter, Martin Holmgren, Mathias Demetriades och Kartikeya Sarabhai.

Programmet ser du i sin helhet på URskola.se