TEMA: HÅLLBART I ALLA ÄMNEN

Jenny Reichwald, Gunni Karlsson, Maria Hansson och Mia Möller. Foto: Lil Trulsson /UR
Jenny Reichwald, Gunni Karlsson, Maria Hansson och Mia Möller. Foto: Lil Trulsson /UR

Hur kan skolan arbeta ämnesövergripande med LHU – och hur konkretiserar man hållbar utveckling i skolans alla ämnen?

Lärlabbet besöker Skarpatorpsskolan i Skarpnäck i Stockholm där man har infört ett ämnesöverskridande sätt att jobba med LHU. Gunni Karlsson undervisar i textilslöjd på skolan.

– Eleverna ser och hör hur naturen förändras, och de kan känna att de är delaktiga i det och kan vara med och påverka. Därför måste vi ta upp det i alla ämnen, säger Gunni.

Medverkar gör även Mia Möller, Maria Hansson, Leif Östman och Suzanne Weishaar.

Programmet ser du i sin helhet på URskola.se

GLOBAL MEDBORGARE
– HUR ÄR MAN DÅ?

Mathias Demetriades. Foto: Lil Trulsson /UR
Mathias Demetriades. Foto: Lil Trulsson /UR

Först och främst, skolans läroplan och FNs globala mål för hållbar utveckling uppmanar eleven (och läraren) att vara globala medborgare. Gymnasieskolans läroplan sätter ribban högt och vill att skolan ska bidra:

“till att elever får en identitet som kan relateras till inte bara det specifikt svenska utan också det nordiska, det europeiska och ytterst det globala”. (GY11)
Läs mer

UTVECKLING ÄR INVECKLAT

Martin Holmgren. Foto: Lil Trulsson /UR
Martin Holmgren. Foto: Lil Trulsson /UR

Det här blogginlägget kommer inte att ge dig några nya kunskaper eller teorier kring Lärande för Hållbar Utveckling (LHU). Meningen med detta inlägg är att fortsätta det kollegiala samtalet från programmet in i denna blogg. Så kommentera och diskutera, låt tankarna flöda och låt oss inspirera varandra!

Läs mer

TEMA: LÄRANDE FÖR HÅLLBAR UTVECKLING

Jenny Reichwald, Christine Jokijärvi, Martin Holmgren och Mari Winter. Foto: Lil Trulsson /UR
Jenny Reichwald, Christine Jokijärvi, Martin Holmgren och Mari Winter. Foto: Lil Trulsson /UR

Vad menas med begreppet Lärande för Hållbar Utveckling – och hur kan skolan omsätta det i praktiken?

Lärlabbet besöker Tomtebogårdsskolan i Umeå där man redan 1995 började jobba med lärande för hållbar utveckling. Christine Jokijärvi är förskollärare där och menar att det är viktigt att börja hos de allra yngsta.

– För mig är det dels en känsla av samhörighet, och att barnen får en framtidstro. Det tycker jag är det absolut viktigaste idag, säger Christine.

Medverkar gör även Mari Winter, Martin Holmgren, Mathias Demetriades och Kartikeya Sarabhai.

Programmet ser du i sin helhet på URskola.se

DEN PEDAGOGISKA
DISKUSSIONEN ÄR VIKTIG

Yvonne Littbrand. Foto: Lil Trulsson /UR
Yvonne Littbrand. Foto: Lil Trulsson /UR

På min skola Sjöstadsskolan i Stockholm har de under flera år systematiskt arbetat med utforskande av undervisning och lärande genom Learning study. I detta arbete har de erfarit behovet och vikten av beprövad erfarenhet och ämnesdidaktisk forskning för att kunna bygga vidare på befintlig kunskap.

Läs mer

FÖRSTELÄRARE SOM FORSKAR–
EN SKOLA PÅ VETENSKAPLIG GRUND

Tomas Kroksmark. Foto:Lil Trulsson /UR
Tomas Kroksmark. Foto:Lil Trulsson /UR

År 2010 fattade Sveriges Riksdag ett viktigt och bra beslut om en ny skollag. Den är en så kallad ramlag som innebär lokal frihet och flexibilitet men också att den innehåller gemensamma mål, grundläggande värderingar och principiella riktlinjer för skolans arbete.
Läs mer

TEMA: FORSKNING I KLASSRUMMET
– ETT FORSKANDE FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Erik Östlund och Yvonne Littbrand. Foto: Lil Trulsson /UR
Erik Östlund och Yvonne Littbrand. Foto: Lil Trulsson /UR

Målet är att alla lärare ska utveckla sin undervisning med hjälp av forskning och beprövad erfarenhet – men hur gör man för att ha ett forskande förhållningssätt i vardagen?

Lärlabbet besöker Kulturskolan i Mölndal. Där gör musiklärarna en Learning Study. Henrik Hansson, lärarfortbildare och doktorand vid Göteborgs Universitet leder studien.

– Utmaningen är att kunna arbeta på liknande sätt i vardagen, säger Henrik.

Medverkar gör även Erik Östlund, Yvonne Littbrand, Tomas Kroksmark och Anita Normann.

Programmet ser du i sin helhet på URskola.se

TEMA: FORSKNING I KLASSRUMMET
– TEORI I PRAKTIKEN

Erik Sigurdson och Ulrika Németh. Foto: Lil Trulsson/UR
Erik Sigurdson och Ulrika Németh. Foto: Lil Trulsson/UR

Skolans undervisning ska ske på vetenskaplig grund. Men hur kopplar man ihop teori och praktik – och hur gör man sin undervisning bättre med hjälp av forskning?

Lärlabbet besöker Globala gymnasiet i Stockholm där en grupp forskarutbildade lärare har startat fortbildning i ämnesdidaktik för andra lärare i kommunen. Thérèse Halvarson Britton är lektor och leder seminarier i religionsdidaktik.

– De vi vill är att lärarna ska komma härifrån och känna att man har ett nytt tänk till sin undervisning, men som är baserad på den didaktiska forskningen, säger Thèrése.

Medverkar gör även Ulrika Németh, Erik Sigurdson, Inger Eriksson och Birgitta Berne.

Programmet ser du i sin helhet på URskola.se