Barnens berättelser som högskolekurs

Undrar vems förväntningar som är högst – mina eller deras? Torsdag 6/9 var det uppstart för kursen ”Musik i pedagogisk media” vid Kungliga Musikhögskolan (KMH) i Stockholm. Det är tredje gången som Radioskrivarklubben blir kurs på KMH. Det känns lika roligt och spännande varje gång.

Nio begåvade studenter, sju killar, två tjejer, samlades i Kunskapshuset för att träffa ansvarig UR-producent, få lite bakgrund och nödvändig information för uppdraget – att ljud- och musiklägga varsin berättelse som barn skrivit. Det är svårare än vad det låter. Och kanske viktigast, det är på riktigt. Berättelserna ska ingå i Radioskrivarklubbens program som kommer att sändas i P4 mot slutet av året. Flera hundratusen människor kommer att lyssna.

Varje student får ett kuvert med en berättelse i form av ett radiomanus, plus de inspelade skådespelarrösterna som gestaltar manuset. Gemensamt lyssnar vi på ett program från vårens Radioskrivarklubben, om den talande kringlan Bruno och dennes bästa kompis det magiska kaffet. För att få en känsla för programmets form och berättelsens roll. Det blir diskussioner om effekter, musik, rytm och detaljer. Ansvarig UR-producent upprepar envist; ”rythm is everything”, ”det finns inget facit, inget rätt eller fel”, ”fantasi, lekfullhet och en smula galenskap är vad som krävs”.

Uppstarten avslutas med en sightseeingtur i Kunskapshusets gröngula kontorslandskap som landar i det allra heligaste – ljudredigeringarna på nedre botten. Det är här som studenterna redan om dryga veckan ska få en djupare inblick i det ädla hantverket att effektlägga sin berättelse.

Jag hör på snacket efteråt att alla verkar taggade att sätta igång och att de gillar skarpt att det är på riktigt.

Anders Edgren

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>