31. Årsbästalistan 2016 – UR:s bästa program enligt oss

I årets sista podd börjar vi i ett mindre trevligt vykort till kundtjänst för att sedan ta oss över till mer kärleksfulla reaktioner på UR:s program och slutligen landa i (den otroligt svåra uppgiften) att utse UR:s bästa program 2016. Till vår hjälp har vi (vår egen julvärd) Eva Berntsson på UR:s kundtjänst. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

podd

Här hittar ni det mycket trevligare brevet med teckningar på Vattenmannen och Speed >>


Årsbästalistan 2016 – för motiveringar, lyssna på podden >>

Lärarfortbildning
Vinnare: Didaktorn
Nominerade: Lärlabbet student

Förskola
Vinnare: Amanda längtar
Nominerade: Vims i rymden

År f-3
Vinnare: Programmera mera
Nominerade: Hur vet du det?, Vad ska vi göra idag?, Vem vet vad?

År 4-6
Vinnare: Musikhjälpen 2016 = Barnens flykt, Min skola mitt i kriget, Bomber, flykt och skolböcker
Nominerade: Spegelvänd

År 7-9
Vinnare: Alors Parle
Nominerade: Gymnasieångest, Melanin

Gymnasiet
Vinnare: Newsreel¿Qué pasa?Nouvelles en français, Nachrichten auf Deutch
Nominerade: N/A

Folkhögskola/studieförbund
Vinnare: Bildningsbyrån Normkritik
Nominerade: Den automatiserade framtiden

Mycket beröm hos kundtjänst: Grym kemi

Se även årsbästalistan 2015

Foto 2016-11-29 14 33 34

Fatima, Eva, Björn och Jenny

30i. Emelie Eriksson │ #dinlärarkollega

”Hålla reda på sig själv är inte alltid det lättaste.”
Emelie Eriksson, lärare på Norrhammarskolan i Skellefteå

Ett samtal med läraren Emelie Eriksson om läraryrkets utmaningar och glädjeämnen samt hur hennes lärarliv har förändrats över tid, från lärarutbildningen till idag.

Samtalet spelades in i november 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Fatima och Emelie Eriksson

Fatima och Emelie Eriksson

 

30h. Tina Holmström │ #dinlärarkollega

”Jag måste samspela med alla lärare på hela lågstadiet kring alla elever.”
Tina Holmström, speciallärare f-3 i Botkyrka kommun

Ett samtal med specialläraren Tina Holmström om läraryrkets utmaningar och glädjeämnen samt hur hennes lärarliv har förändrats över tid, från lärarutbildningen till idag. Tina har tidigare varit både barnskötare och klasslärare i år f-5.

Samtalet spelades in på Skolforum den 30 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_2034

Nominera oss till Svenska podcastpriset 2016

Hej kära bloggläsare och poddlyssnare!

Under hösten har vår podd helt bestått av samtal med lärare och lärarstudenter om läraryrket och övergången mellan lärarutbildningen och att vara lärare ”på riktigt”. Nu kan du nominera oss till Svenska podcastpriset 2016 på den här länken. Tack på förhand!

Din lärarkollega slut

Till vår podd här >>

Julkalender för förskolan 2016

Förra året skapade Anna-Kari palm en oerhört uppskattad NO-julkalender för förskolan, fullproppad med programmet Tiggy Testar. Det inspirerade oss att i år göra en egen julkalender med tv-program från UR. Klicka på bilden eller här för att börja använda den.

jkMoleEnd2013SeriebildRadio

Vår julkalender för förskolan 2016

I lucka 1-4 hittar ni Amanda längtar, ett program om årstiderna.
I lucka 5-10 hittar ni Vims i rymden, ett program om rymden och planeterna i vårt solsystem.
I lucka 11-15 hittar ni Kropp och Kanin, ett program om kroppens och våra organ.
I lucka 16-21 hittar ni Tripp, Trapp, Träd, ett språkutvecklande och pedagogiskt magasinsprogram.
I lucka 22-24 hittar ni de delar från Pinos dagbok som handlar om vintern och julen.

GOD JUL!

30g. Jasmin Andersson & Daniel Darpe │ #dinlärarkollega

”Kunskap är makt, det är så viktigt!”
Jasmin Andersson, lärarstudent

Ett samtal med lärarstudenterna Jasmin Andersson och Daniel Darpe om hur de upplever lärarutbildningen och hur de tänker om sitt framtida yrke som lärare. Jasmin är aktiv i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Daniel i Lärarförbundets dito.

Samtalet spelades in den 25 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Foto 2016-10-25 14 20 51

Daniel Darpe (tv) och jasmin Andersson (th) tillsammans med Björn och Jenny efter poddinspelning på UR

30f. Anna Sterlinger Ahlring & Philip Hjalmarsson │ #dinlärarkollega

”Jag frågade mina nära kollegor om hjälp.”
Anna Sterlinger Ahlring

Ett samtal med Anna Sterlinger Ahlring, lärare i år 4-6 på Glömstaskolan, och Philip Hjalmarsson, idrottslärare på Gröndalsskolan. Vanligtvis intervjuar de lärare i sin egen podcast Anna och Philips lärarpodcast, men här berättar de själva om sin egen lärargärning, hur de ser på läraryrket samt övergången mellan lärarutbildningen och att börja arbeta som lärare.

Samtalet spelades in den 18 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

reFoto 2016-10-18 18 15 43

Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson med Björn och Fatima direkt efter en lång poddinspelning på UR.

30e. Martin Younakhir & Khereddine Khaclouf │ #dinlärarkollega

”Ska man sätta fokus på elever eller sätter man fokus på ämnet?”
Khereddine Khaclouf

Ett samtal med Khereddine Khaclouf, lärare i matematik och fysik på Brommagymnasiet, och Martin Younakhir, lärarstudent OCH lärare i engelska och svenska som andraspråk på Kungsholmens grundskola. Det handlar om hur det är att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket.

Khereddine, med fler än 20 år i yrket, berättar bland annat om hur det är att arbeta som lärare i Sverige efter att ha utbildats i Tunisien. Martin ger sin bild av vad som är svårast att hantera som nyexad lärare och önskar (?!) en separat helterminskurs för lärarstudenter helt fokuserad på planering.

Samtalet spelades in den 4 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Martin Younakhir

Martin Younakhir, Jenny Reichwald, Björn Appelgren och Khereddine Khaclouf efter en lång, men rolig och intressant, poddinspelning.

30d. Ida Lenneman & Malin Runering │ #dinlärarkollega

”Eleverna är överordnade allt annat i skolan.”
Malin Runering

Ett samtal med Ida Lenneman och Malin Runering, lärare på Berzeliusskolan i Linköping. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Det handlar bland annat om vikten av att skynda långsamt, lära sig av sina misstag och att utvecklas tillsammans i kollegiet. Vi bär även med oss ett tips som Ida vidarebefordrar från sin handledare på slutpraktiken: ”När som helst ska vem som helst kunna komma in i ditt klassrum och fråga ‘Vad gör ni?’ och alla där inne ska kunna svara.”

Samtalet spelades in på Skolsmedjans knytkonferens #afkLinkoping16 i Linköping 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_4906

Ida Lenneman, Fatima Khayari, Malin Runering och Jenny Reichwald efter poddinspelning på #afkLinkoping16

30c. Magnus Forsberg │ #dinlärarkollega

”Den dagen man känner sig fullärd, det är då man ska sluta.”
Magnus Forsberg

Ett samtal med Magnus Forsberg, lärare på ISGR (International School of the Gothenburg Region) i Göteborg. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Lärarnas Riksförbunds poddscenen i molnet på Bokmässan 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_4816

Magnus Forsberg och Björn Appelgren poddar på Lärarnas Riksförbunds poddscen på Bokmässan 2016