Marschera för forskning, demokrati och källkritik (i klassrummet)

Vi har blivit inbjudna till March for Science Sverige den 22 april, en manifestation för forskningsbaserad kunskap, och vikten av detta, i ett samhälle där faktaresistens och rent hittepå blir allt vanligare.

ladda ned

Och det vill ju hemskt gärna vara med på, men tyvärr är vi uppbokade på annat 🙁

Det är dock självklart för oss att stå upp för ”vikten av vetenskap och att forskningsbaserad kunskap används i samhället” (marchforscience.se) och därför tipsar vi om relevanta program från UR Skola. Kanske vill ni som arbetar i skolan anordna egna manifestationer eller i er undervisning betona vikten av forskning, demokrati och/eller källkritik med den här manifestationen och UR:s program som utgångspunkt.

*Observera att det finns många fler program på urskola.se än de vi tipsar om här

Forskning/vetenskap

Vägen till Nobelpriset/UR

Vägen till Nobelpriset, grundskola 7-9: Porträtt av åtta Nobelpristagare och deras upptäckter. Hur lever deras upptäckter vidare och vad betyder de för oss idag?

Forskare för framtiden/UR

Forskare för framtiden, gymnasiet: Möt forskare från den absoluta eliten av svensk vetenskap och lär dig om deras forskning för framtiden.

Demokrati

Stora ord

Stora ord, grundskola f-3: Vi tittar närmare på och utforskar de stora orden som har med demokrati att göra. Vad är demokrati, demonstration, solidaritet, jämställdhet och yttrandefrihet?

Brev till makten

Brev till makten, grundskola 4-6: Hur gör man för att påverka samhället? Vi hör barn som har skrivit brev till statsministern och som berättar om sina idéer och förslag till förbättringar. Varför behöver vi demokrati – och vad är det egentligen?

Dröm om demokrati/UR

Dröm om demokrati, grundskola 4-6: Vi får en grundkurs i hur demokratin i Sverige fungerar. Vilka är valen man kan rösta i och hur fördelas den politiska makten efter valresultaten? Vi lär oss om vår konstitution, våra grundlagar och mycket mer.

Människor för ändring/UR

Människor för ändring, grundskola 4-6: I alla tider har samhällsförändring börjat med att människor vågat drömma, orkat kämpa, och velat förändra. Men vad förändrar ett samhälle mer genomgripande och långsiktigt? Och kan man som enskild person göra skillnad?

Vem bestämmer vad? - på lätt svenska, grundskola 7-9

Vem bestämmer vad? – på lätt svenska, grundskola 7-9: I fyra animerade filmer går vi igenom hur det fungerar när riksdagen, kommunen, landstinget och EU tar beslut. Vilka är det som bestämmer?

Media, information och källkritik

Tisdagskollen med Farzad, grundskola f-3

Tisdagskollen med Farzad, grundskola f-3: I Tisdagskollen är Farzad på jakt efter ny och spännande kunskap tillsammans med er lyssnare. Därför pratar han varje vecka med ett barn som har superkoll på något.

Hur vet du det?, grundskola f-3

Hur vet du det?, grundskola f-3: Hur vet man vilka källor som är pålitliga? Jenny Josefsson letar fakta till sin vlogg och till sin hjälp har hon några barn som kallar sig Källkritikerna. De dyker upp när nöden är som störst med de fem källkritiska superfrågorna.

Är det sant?, grundskola 4-6

Är det sant?, grundskola 4-6: yftet med serien är att eleverna ska förstå hur media fungerar, att uppmana till källkritiskt tänkande och att ge dem en förståelse för sin egen roll som publicister på bloggar och i sociala medier.

Källkritik, grundskola 7-9

Källkritik, grundskola 7-9: Lajkande och delande är en stor del av vår vardag. Men hur ofta granskar du egentligen en bild eller artikel innan du delar? Vi följer med Viralgranskarna Åsa Larsson och Emelie Wallroth i deras jakt på falska identiteter, nättroll och fejkade bilder.

Mediatiden, grundskola 7-9

Mediatiden, grundskola 7-9: Vad innebär åsiktsfrihet? Ska man behöva riskera livet för att berätta en historia? Och vem är du egentligen på nätet? I fem program för och om unga och deras förhållande till media tar vi upp frågor om bland annat pressetik, censur, medborgarjournalistik och propaganda.

Medialized, gymnasiet

Medialized, gymnasiet: Varför tar medierna upp vissa ämnen men inte andra? I en skildring och problematisering av den globala mediebranschen tar vi oss till över 15 länder där vi möter journalister, mediekonsumenter och de som försöker påverka och styra medierna. Hur kan medierna vinkla reportage? Och hur ser arbetssituationen ut för journalister runt om i världen?

OCH SÅ KLART 🙂 har UR Skola en diger samling program och föreläsningar för vuxna om media, information och källkritik >>

32d. På #BETT2017 med Skolverket – Olof Anderson och Peter Karlberg

”Det känns naturligt att vi finns med där lärare samlas för att kunna ge dem information.”
Olof Andersson, undervisningsråd på Skolverket

UR_Pedagogerna åkte till London och BETT-mässan för att samla in svenska skolspaningar. Det här avsnittet är ett samtal med Olof Andersson och Peter Karlberg, båda undervisningsråd på Skolverket. Vi pratar bland annat om det senaste inom skolans digitalisering, den nationella IT-strategin och och årets BETT-tema som är bygga broar.

Spelades in på BETT-mässan den 27 januari 2017

Olof Andersson och Peter Karlberg, Skolverket, med UR_Pedagogerna Lisa och Björn på BETT 2017

Olof Andersson och Peter Karlberg, Skolverket, med UR_Pedagogerna Lisa och Björn på BETT 2017

32c. På #BETT2017 med IKT-pedagogerna Maria Lundevall och Malene Dalenbäck

”En av de viktigaste sakerna är likvärdigheten.”
Malene Dalenbäck, IKT-pedagog i Perstorps kommun, om varför skolan ska digitaliseras

UR_Pedagogerna åkte till London och BETT-mässan för att samla in svenska skolspaningar. Det här avsnittet är ett samtal med IKT-pedagogerna Maria Lundevall och Malene Dalenbäck. Vi pratar bland annat om digitaliseringen av skolan, framtidens utbildning och årets BETT-tema som är bygga broar.

Spelades in på BETT-mässan den 27 januari 2017

Maria Lundevall (IT-samordnare) och Malene Dalenbäck (IKT-pedagog) med UR_Pedagogerna på BETT 2017

Maria Lundevall (IT-samordnare) och Malene Dalenbäck (IKT-pedagog) med UR_Pedagogerna på BETT 2017

32b. På #BETT2017 med lärarna Gulla Schornack och Max Entin

”Ibland fastnar vi i den här tanken att IT är prylar.”
Gulla Schornack, lärare

UR_Pedagogerna åkte till London och BETT-mässan för att samla in svenska skolspaningar. Det här är läraravsnittet med Gulla Schornack och Max Entin. Vi pratar bland annat om digitaliseringen av skolan, framtidens utbildning och årets BETT-tema som är bygga broar.

Spelades in på BETT-mässan den 27 januari 2017. Vi ber om ursäkt för visst knaster i Björns mikrofon i slutet på podden. Ibland glappar sladdarna. Ibland glappar Björn.

Gulla Schornack och Max Entin med UR_Pedagogerna Lisa och Björn.

Gulla Schornack och Max Entin med UR_Pedagogerna Lisa och Björn.

32a. På #BETT2017 med rektorerna Gunilla Ordell & Sara Carlson

”Den teknik som förr bara fanns för elever i behov av särskilt stöd är (nu) den allmängiltiga tekniken som finns överallt.”
Gunilla Ordell

UR_Pedagogerna åkte till London och BETT-mässan för att samla in svenska skolspaningar. Det här är rektorsavsnittet med Gunilla Ordell och Sara Carlson. Vi pratar bland annat om rektorsrollen, framtidens utbildning och årets BETT-tema som är bygga broar.

Spelades in på BETT-mässan den 27 januari 2017

Sara Carlson och Gunilla Ordell med UR_Pedagogerna Björn och Lisa på ett café utanför BETT 2017.

Sara Carlson och Gunilla Ordell med UR_Pedagogerna Björn och Lisa på ett café utanför BETT 2017.

31. Årsbästalistan 2016 – UR:s bästa program enligt oss

I årets sista podd börjar vi i ett mindre trevligt vykort till kundtjänst för att sedan ta oss över till mer kärleksfulla reaktioner på UR:s program och slutligen landa i (den otroligt svåra uppgiften) att utse UR:s bästa program 2016. Till vår hjälp har vi (vår egen julvärd) Eva Berntsson på UR:s kundtjänst. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

podd

Här hittar ni det mycket trevligare brevet med teckningar på Vattenmannen och Speed >>


Årsbästalistan 2016 – för motiveringar, lyssna på podden >>

Lärarfortbildning
Vinnare: Didaktorn
Nominerade: Lärlabbet student

Förskola
Vinnare: Amanda längtar
Nominerade: Vims i rymden

År f-3
Vinnare: Programmera mera
Nominerade: Hur vet du det?, Vad ska vi göra idag?, Vem vet vad?

År 4-6
Vinnare: Musikhjälpen 2016 = Barnens flykt, Min skola mitt i kriget, Bomber, flykt och skolböcker
Nominerade: Spegelvänd

År 7-9
Vinnare: Alors Parle
Nominerade: Gymnasieångest, Melanin

Gymnasiet
Vinnare: Newsreel¿Qué pasa?Nouvelles en français, Nachrichten auf Deutch
Nominerade: N/A

Folkhögskola/studieförbund
Vinnare: Bildningsbyrån Normkritik
Nominerade: Den automatiserade framtiden

Mycket beröm hos kundtjänst: Grym kemi

Se även årsbästalistan 2015

Foto 2016-11-29 14 33 34

Fatima, Eva, Björn och Jenny

30i. Emelie Eriksson │ #dinlärarkollega

”Hålla reda på sig själv är inte alltid det lättaste.”
Emelie Eriksson, lärare på Norrhammarskolan i Skellefteå

Ett samtal med läraren Emelie Eriksson om läraryrkets utmaningar och glädjeämnen samt hur hennes lärarliv har förändrats över tid, från lärarutbildningen till idag.

Samtalet spelades in i november 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Fatima och Emelie Eriksson

Fatima och Emelie Eriksson

 

30h. Tina Holmström │ #dinlärarkollega

”Jag måste samspela med alla lärare på hela lågstadiet kring alla elever.”
Tina Holmström, speciallärare f-3 i Botkyrka kommun

Ett samtal med specialläraren Tina Holmström om läraryrkets utmaningar och glädjeämnen samt hur hennes lärarliv har förändrats över tid, från lärarutbildningen till idag. Tina har tidigare varit både barnskötare och klasslärare i år f-5.

Samtalet spelades in på Skolforum den 30 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_2034

Nominera oss till Svenska podcastpriset 2016

Hej kära bloggläsare och poddlyssnare!

Under hösten har vår podd helt bestått av samtal med lärare och lärarstudenter om läraryrket och övergången mellan lärarutbildningen och att vara lärare ”på riktigt”. Nu kan du nominera oss till Svenska podcastpriset 2016 på den här länken. Tack på förhand!

Din lärarkollega slut

Till vår podd här >>

Julkalender för förskolan 2016

Förra året skapade Anna-Kari palm en oerhört uppskattad NO-julkalender för förskolan, fullproppad med programmet Tiggy Testar. Det inspirerade oss att i år göra en egen julkalender med tv-program från UR. Klicka på bilden eller här för att börja använda den.

jkMoleEnd2013SeriebildRadio

Vår julkalender för förskolan 2016

I lucka 1-4 hittar ni Amanda längtar, ett program om årstiderna.
I lucka 5-10 hittar ni Vims i rymden, ett program om rymden och planeterna i vårt solsystem.
I lucka 11-15 hittar ni Kropp och Kanin, ett program om kroppens och våra organ.
I lucka 16-21 hittar ni Tripp, Trapp, Träd, ett språkutvecklande och pedagogiskt magasinsprogram.
I lucka 22-24 hittar ni de delar från Pinos dagbok som handlar om vintern och julen.

GOD JUL!