Nyfikenheten är stor under sista åren på förskolan

Många känner henne som @paddagogen på Twitter. Här gästbloggar Theres Åkerblom om hur hon och hennes kollegor tar tillvara på barnens lust att lära sista terminen på förskolan. Fokus på matematik, läs och skriv. Och kanske lite italiensk matlagning?


Spagetti, makaroner och hundra miljoner. Vilken kittlande titel denna programserie från UR har. Titeln sätter igång barnens funderingar kring matematikens värld. Vad har pasta och matematik IMG_1980med varandra att göra? Kan det vara hundra miljoner makaroner i ett paket? Barnens frågor och nyfikenhet på läs- och skrivlärande och matematik är stor såhär under sista terminen på förskolan. Det gäller att smida när järnet är varmt och fånga barnens intresse samtidigt som vi utmanar dem i lärandet så att de inte tappar gnistan. Sista terminen på förskolan tycker jag bör handla om att vässa, stimulera och utforska lärandet lite extra. Barnen ska få känna tillit till sin egen förmåga och tycka att det är roligt att lära sig. Därför twistar vi ofta till lärandet. Vi utgår ofta från material och lekar de känner igen för att sedan utmana dem vidare i tanken.

I femårsgruppen arbetar vi ofta med URs programserier som finns tillgängliga på nätet och nu ska vi berätta vad vi gjorde utifrån avsnitt tre som heter Tango och delad pizza.

Vi började som vi ofta gör med en fruktstund där vi delade äpplen och frågade barnen om de önskade ett helt, halvt eller en fjärdedel. Sedan fortsatte vi med att prata om begreppen 1/1, 1/2, 1/3 och 1/4 och om barnen hade några idéer vad de kunde stå för.

IMG_1981

Efter det tog vi fram legolådan och började undersöka bitarna. Vi visade och förklarade för barnen de olika begreppen utifrån legoklossarna. Nu var det dags att starta projektorn och se programmet tillsammans vilket handlar om att fyra människor besöker en restaurang där de beställer pizza. Då är det viktigt att de får lika mycket var så att det blir rättvist. Ett scenario som barnen känner väl igen från sin vardag. Barnen tycker det är spännande att se dessa program tillsammans och det blir en hel del samtal under tiden och det är lätt att stanna upp och pausa för att sedan fortsätta titta.

Efter programmet har vi pedagoger ritat en cirkel med röd färg ”tomatsås” som ska föreställa IMG_2223en pizza. Vi tar fram våra bokstavskort och lägger ut bilder på golvet. Vi berättar att detta är en bokstavspizza och den fyllningen som vi vill ha på vår pizza börjar på en viss bokstav. Alla andra bokstäver är vi superallergiska mot. Vi drar fram en bokstav och barnen får sedan titta på bilderna på golvet för att hitta korten som börjar på pizzans bokstav. Efter ett tag tar vi en ny bokstav och gör en ny bokstavspizza. Under arbetet kommer vi också in på begreppen EN/ETT. Ett äpple och en apelsin. Ett blåbär och en banan osv. Barnen ritar valfria bilder i sin skrivbok och sätter en eller ett framför. Tänk vilket spännande lärande en tango och en delad pizza kan ge.

FullSizeRender 

Gästbloggat och fotograferat av Theres Åkerblom, legitimerad förskollärare, Ulriksdals förskola.
Paddagog, föreläsare och författare i antologin Mediapedagogik på barnens villkor utgiven av Lärarförbundet
www.paddagogen.se

IMG_2226


Vill du också gästblogga hos oss? Kontakta oss!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *