Nominera oss till Svenska podcastpriset 2016

Hej kära bloggläsare och poddlyssnare!

Under hösten har vår podd helt bestått av samtal med lärare och lärarstudenter om läraryrket och övergången mellan lärarutbildningen och att vara lärare ”på riktigt”. Nu kan du nominera oss till Svenska podcastpriset 2016 på den här länken. Tack på förhand!

Din lärarkollega slut

Till vår podd här >>

Julkalender för förskolan 2016

Förra året skapade Anna-Kari palm en oerhört uppskattad NO-julkalender för förskolan, fullproppad med programmet Tiggy Testar. Det inspirerade oss att i år göra en egen julkalender med tv-program från UR. Klicka på bilden eller här för att börja använda den.

jkMoleEnd2013SeriebildRadio

Vår julkalender för förskolan 2016

I lucka 1-4 hittar ni Amanda längtar, ett program om årstiderna.
I lucka 5-10 hittar ni Vims i rymden, ett program om rymden och planeterna i vårt solsystem.
I lucka 11-15 hittar ni Kropp och Kanin, ett program om kroppens och våra organ.
I lucka 16-21 hittar ni Tripp, Trapp, Träd, ett språkutvecklande och pedagogiskt magasinsprogram.
I lucka 22-24 hittar ni de delar från Pinos dagbok som handlar om vintern och julen.

GOD JUL!

30g. Jasmin Andersson & Daniel Darpe │ #dinlärarkollega

”Kunskap är makt, det är så viktigt!”
Jasmin Andersson, lärarstudent

Ett samtal med lärarstudenterna Jasmin Andersson och Daniel Darpe om hur de upplever lärarutbildningen och hur de tänker om sitt framtida yrke som lärare. Jasmin är aktiv i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Daniel i Lärarförbundets dito.

Samtalet spelades in den 25 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Foto 2016-10-25 14 20 51

Daniel Darpe (tv) och jasmin Andersson (th) tillsammans med Björn och Jenny efter poddinspelning på UR

30f. Anna Sterlinger Ahlring & Philip Hjalmarsson │ #dinlärarkollega

”Jag frågade mina nära kollegor om hjälp.”
Anna Sterlinger Ahlring

Ett samtal med Anna Sterlinger Ahlring, lärare i år 4-6 på Glömstaskolan, och Philip Hjalmarsson, idrottslärare på Gröndalsskolan. Vanligtvis intervjuar de lärare i sin egen podcast Anna och Philips lärarpodcast, men här berättar de själva om sin egen lärargärning, hur de ser på läraryrket samt övergången mellan lärarutbildningen och att börja arbeta som lärare.

Samtalet spelades in den 18 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

reFoto 2016-10-18 18 15 43

Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson med Björn och Fatima direkt efter en lång poddinspelning på UR.

30e. Martin Younakhir & Khereddine Khaclouf │ #dinlärarkollega

”Ska man sätta fokus på elever eller sätter man fokus på ämnet?”
Khereddine Khaclouf

Ett samtal med Khereddine Khaclouf, lärare i matematik och fysik på Brommagymnasiet, och Martin Younakhir, lärarstudent OCH lärare i engelska och svenska som andraspråk på Kungsholmens grundskola. Det handlar om hur det är att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket.

Khereddine, med fler än 20 år i yrket, berättar bland annat om hur det är att arbeta som lärare i Sverige efter att ha utbildats i Tunisien. Martin ger sin bild av vad som är svårast att hantera som nyexad lärare och önskar (?!) en separat helterminskurs för lärarstudenter helt fokuserad på planering.

Samtalet spelades in den 4 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Martin Younakhir

Martin Younakhir, Jenny Reichwald, Björn Appelgren och Khereddine Khaclouf efter en lång, men rolig och intressant, poddinspelning.

30d. Ida Lenneman & Malin Runering │ #dinlärarkollega

”Eleverna är överordnade allt annat i skolan.”
Malin Runering

Ett samtal med Ida Lenneman och Malin Runering, lärare på Berzeliusskolan i Linköping. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Det handlar bland annat om vikten av att skynda långsamt, lära sig av sina misstag och att utvecklas tillsammans i kollegiet. Vi bär även med oss ett tips som Ida vidarebefordrar från sin handledare på slutpraktiken: ”När som helst ska vem som helst kunna komma in i ditt klassrum och fråga ‘Vad gör ni?’ och alla där inne ska kunna svara.”

Samtalet spelades in på Skolsmedjans knytkonferens #afkLinkoping16 i Linköping 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_4906

Ida Lenneman, Fatima Khayari, Malin Runering och Jenny Reichwald efter poddinspelning på #afkLinkoping16

30c. Magnus Forsberg │ #dinlärarkollega

”Den dagen man känner sig fullärd, det är då man ska sluta.”
Magnus Forsberg

Ett samtal med Magnus Forsberg, lärare på ISGR (International School of the Gothenburg Region) i Göteborg. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Lärarnas Riksförbunds poddscenen i molnet på Bokmässan 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_4816

Magnus Forsberg och Björn Appelgren poddar på Lärarnas Riksförbunds poddscen på Bokmässan 2016

30b. Maria Lundevall & Fredrik Astin │ #dinlärarkollega

”Jag ville vara med att forma, jag ska nog bli lärare!”
Maria Lundevall om varför hon blev lärare.

Ett samtal med Maria Lundevall, lärare på Fridaskolan i Vänersborg, och Fredrik Astin, lärare på Fennestra centrum i Göteborg. Om att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_4797klipp

Maria Lundevall och Fredrik Astin utanför vår poddbur på Bokmässan 2016.

Nu är #dinlärarkollega på våra sociala medier

Din lärarkollega slut

Nu fylls våra sociala medier och vår podd av #dinlärarkollega. Varför? Jo, kort och gott: vi vill bidra till det kollegiala erfarenhetsutbytet. Vi tror att det är superviktigt för alla lärare, och inte minst för nya lärare och lärarstudenter.

På vår Instagram porträtterar vi lärare som delar med sig av berättelser från sin yrkesvardag och om vad det innebär att vara lärare.

I vår podd hör du under hösten kollegiala samtal med lärare och lärarstudenter om läraryrket och övergången mellan lärarutbildningen och att vara lärare ”på riktigt”.

Twitter samt Facebook får du (förutom ovanstående) även programtips från UR Skola för din egen professionsutveckling.

Hoppas att du vill följa, gilla, dela, kommentera och kanske bidra själv i den kanal som passar dig bäst!

30a. Jacob Möllstam & Camilla Örnfelt │ #dinlärarkollega

”Skolans styrdokument är ganska radikala.”
Jacob Möllstam

Ett samtal med Jacob Möllstam och Camilla Örnfelt, båda lärare på Jonsereds skola i Partille. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Camilla Örnfeldt, Jacob Möllstam & Jenny Reichwald

Camilla Örnfeldt, Jacob Möllstam & Jenny Reichwald i poddbåset i UR:s monter på Bokmässan 2016