30f. Anna Sterlinger Ahlring & Philip Hjalmarsson │ #dinlärarkollega

”Jag frågade mina nära kollegor om hjälp.”
Anna Sterlinger Ahlring

Ett samtal med Anna Sterlinger Ahlring, lärare i år 4-6 på Glömstaskolan, och Philip Hjalmarsson, idrottslärare på Gröndalsskolan. Vanligtvis intervjuar de lärare i sin egen podcast Anna och Philips lärarpodcast, men här berättar de själva om sin egen lärargärning, hur de ser på läraryrket samt övergången mellan lärarutbildningen och att börja arbeta som lärare.

Samtalet spelades in den 18 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

reFoto 2016-10-18 18 15 43

Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson med Björn och Fatima direkt efter en lång poddinspelning på UR.

30e. Martin Younakhir & Khereddine Khaclouf │ #dinlärarkollega

”Ska man sätta fokus på elever eller sätter man fokus på ämnet?”
Khereddine Khaclouf

Ett samtal med Khereddine Khaclouf, lärare i matematik och fysik på Brommagymnasiet, och Martin Younakhir, lärarstudent OCH lärare i engelska och svenska som andraspråk på Kungsholmens grundskola. Det handlar om hur det är att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket.

Khereddine, med fler än 20 år i yrket, berättar bland annat om hur det är att arbeta som lärare i Sverige efter att ha utbildats i Tunisien. Martin ger sin bild av vad som är svårast att hantera som nyexad lärare och önskar (?!) en separat helterminskurs för lärarstudenter helt fokuserad på planering.

Samtalet spelades in den 4 oktober 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Martin Younakhir

Martin Younakhir, Jenny Reichwald, Björn Appelgren och Khereddine Khaclouf efter en lång, men rolig och intressant, poddinspelning.

30d. Ida Lenneman & Malin Runering │ #dinlärarkollega

”Eleverna är överordnade allt annat i skolan.”
Malin Runering

Ett samtal med Ida Lenneman och Malin Runering, lärare på Berzeliusskolan i Linköping. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Det handlar bland annat om vikten av att skynda långsamt, lära sig av sina misstag och att utvecklas tillsammans i kollegiet. Vi bär även med oss ett tips som Ida vidarebefordrar från sin handledare på slutpraktiken: ”När som helst ska vem som helst kunna komma in i ditt klassrum och fråga ‘Vad gör ni?’ och alla där inne ska kunna svara.”

Samtalet spelades in på Skolsmedjans knytkonferens #afkLinkoping16 i Linköping 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_4906

Ida Lenneman, Fatima Khayari, Malin Runering och Jenny Reichwald efter poddinspelning på #afkLinkoping16

30c. Magnus Forsberg │ #dinlärarkollega

”Den dagen man känner sig fullärd, det är då man ska sluta.”
Magnus Forsberg

Ett samtal med Magnus Forsberg, lärare på ISGR (International School of the Gothenburg Region) i Göteborg. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Lärarnas Riksförbunds poddscenen i molnet på Bokmässan 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_4816

Magnus Forsberg och Björn Appelgren poddar på Lärarnas Riksförbunds poddscen på Bokmässan 2016

30b. Maria Lundevall & Fredrik Astin │ #dinlärarkollega

”Jag ville vara med att forma, jag ska nog bli lärare!”
Maria Lundevall om varför hon blev lärare.

Ett samtal med Maria Lundevall, lärare på Fridaskolan i Vänersborg, och Fredrik Astin, lärare på Fennestra centrum i Göteborg. Om att vara lärare och om övergången mellan lärarutbildningen och läraryrket. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

IMG_4797klipp

Maria Lundevall och Fredrik Astin utanför vår poddbur på Bokmässan 2016.

Nu är #dinlärarkollega på våra sociala medier

Din lärarkollega slut

Nu fylls våra sociala medier och vår podd av #dinlärarkollega. Varför? Jo, kort och gott: vi vill bidra till det kollegiala erfarenhetsutbytet. Vi tror att det är superviktigt för alla lärare, och inte minst för nya lärare och lärarstudenter.

På vår Instagram porträtterar vi lärare som delar med sig av berättelser från sin yrkesvardag och om vad det innebär att vara lärare.

I vår podd hör du under hösten kollegiala samtal med lärare och lärarstudenter om läraryrket och övergången mellan lärarutbildningen och att vara lärare ”på riktigt”.

Twitter samt Facebook får du (förutom ovanstående) även programtips från UR Skola för din egen professionsutveckling.

Hoppas att du vill följa, gilla, dela, kommentera och kanske bidra själv i den kanal som passar dig bäst!

30a. Jacob Möllstam & Camilla Örnfelt │ #dinlärarkollega

”Skolans styrdokument är ganska radikala.”
Jacob Möllstam

Ett samtal med Jacob Möllstam och Camilla Örnfelt, båda lärare på Jonsereds skola i Partille. Om läraryrket och om övergången mellan lärarutbildningen och att bli lärare. Samtalet spelades in på Bokmässan 2016.

Den här podden är en del av #dinlärarkollega, som också är en porträttserie på vår Instagram. Där delar lärare berättelser och erfarenheter från sin yrkesvardag. Till porträttserien >>

Camilla Örnfeldt, Jacob Möllstam & Jenny Reichwald

Camilla Örnfeldt, Jacob Möllstam & Jenny Reichwald i poddbåset i UR:s monter på Bokmässan 2016

Hökåsenskolan ❤️ Vattenmannen och Speed

Vi har fått världsbäst post från lärarna Ulrika Horns och Lina Suenaga Linds elever på Hökåsenskolan i Västerås! De älskar UR:s program Vattenmannen och Speed och vill ha mer.

Här publicerar vi alla brev som vi har fått. Klicka på dem för att läsa.

TACK, TACK, TACK! Sådan här post gör våra arbetsdag SÅ MYCKET BÄTTRE! Vilka stjärnor ni är!

Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-001
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-002
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-003
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-004

Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-005
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-006
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-007
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-008

Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-009
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-010
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-011
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-012

Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-013
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-015
Skannad med en Xerox flerfunktionsenhet-page-016

Vår Bokmässa 2016 – hoppas vi ses där!

Bokmässan närmar sig. Äntligen känner vi! Vi har det alltid så trevligt i Göteborg. UR närvarar på fler olika sätt under hela mässan. Läs mer om det här. Vi, som är @UR_Pedagogerna, är där torsdag till fredag och det här tänker vi göra. Hoppas vi ses!

ProgrammeringUR2016

Programmera mera har premiär 13 oktober/UR

Vår torsdag
Under hela torsdagen finns vi på plats i UR:s monter C03:39, där vi gärna berättar om våra läsfrämjande program, kommande Programmera mera (om programmering), och våra dokumentärfilmer. I montern kommer ni också att kunna lyssna på när Skolministeriet och Didaktorn poddar med intressanta gäster. Klockan 17:00 samtalar vi dessutom med läraren Jacob Möllstam om övergången mellan lärarstudier och läraryrket för vår egen podcast.

Vår fredag
På fredagen är vi lite mer utspridda. Enda programpunkten vi har i UR:s monter är klockan 10:30. Då poddar vi ett samtal med lärarna Fredrik Astin och Maria Johansson, som du gärna får komma och lyssna på. Även det samtalet fokuserar på att vara ny i läraryrket. 12:30 och 13:15 är vi i Molnet för att prata om Lärlabbet/Lärlabbet student (G02:48) respektive ytterligare en poddinspelning, på ovan nämnda tema, med läraren Magnus Forsberg (G02:40).

Vårt urval av övriga UR-arrangemang
UR står också som arrangör för en rad olika aktiviteter och seminarier. Det här är vad vi tror är mest intressant för lärare. Klicka på länken för mer info om programpunktens innehåll och plats.

  • Den sociala ojämlikhetens geografi – med Ove Sernhede och Malin Nygren, torsdag 22/9 kl. 10.00 – 10.20
  • Nyanlända – vad behövs för en fungerande klass? – med Anna Ekström, Layal Kasselias Wiltgren och Sara Persson, torsdag 22/9 kl. 14.00 – 14.45
  • UR satsar på programmering för skolan – med Katharina Berggren och Karin Nygårds, torsdag 22/9 kl. 12.30
  • Didaktorn de lux (länk saknas) – med UR:s egen didaktor Natanael Derwinger, molnets poddscen, torsdag 22/9 kl. 13.15. En livesänd workshop med kollegialt lärande i fokus. Didaktorn är en smal, nördig och lärarfortbildande poddserie.
  • Retorikmatchen med UR – med Elinor Falkman, Liam Häggström, Jessica Johnsson och Sitimiya Melka, lördag 24/9 kl. 14.00–14.20

Det här vill vi inte missa
Vi har också valt ut de seminarier som vi ska försöka gå på om vi hinner. Lite som vår favoritlista över skolspårets seminarier (glöm inte att kolla på både torsdag och fredag). Det handlar om hemmasittare, genrepedagogik, lättläst, interaktiva medier, språkutveckling, programmering, PISA, matematik, nyanlända, grammatik, yttrandefrihet, mobbning och tolernas. Ni hittar hela listan här.

29. Varför ska lärare och elever vara med på ForskarFredag?

Var med på ForskarFredag med program från UR Skola! I höstterminens första podd pratar vi med Lena Söderström och Lotta Tomasson från Vetenskap & Allmänhet om vårt samarbete kring årets ForskarFredag. Läs mer om samarbetet här >>

Jobbar rymdforskare i rymden? Var med på ForskarFredag med program från UR Skola!

Jobbar rymdforskare i rymden? Var med på ForskarFredag med program från UR Skola!